Dokumentarni film Heroji se ne zaboravljaju prikazan u SAD-u

Desetodnevna turneja počela je 30. listopada u Washingtonu u hrvatskom veleposlanstvu, a sljedećega dana film je prikazan u Nacionalnom muzeju američke ratne mornarice.

U Chicagu film je prikazan u Hrvatskom kulturnom centru uz podršku generalne konzulice Sanje Laković.

Potom je uslijedila projekcija u Tomich Hallu, zgradi Vojnoporske akademije u Newportu, Rhode Island pred zapovjedništvom dočasničke škole za vođe i 227. klasom polaznika.

Film je također prikazan u sklopu američkog Dana veterana na Sveučilištu Rider u organizaciji dekana Borisa Vilića. Naslov filma “Heroji se ne zaboravljaju” postao je naziv pod kojim će se na Rideru svečano obilježiti taj dan uz projekciju filma, gostovanje ekipe i umirovljenog admirala Roberta Lunneya koji je inicirao i proveo potragu za potomcima Petera Tomicha kako bi im se nakon više od pola stoljeća mogla uručiti Kongresna medalja časti.

Turneja je završila prikazivanjem uratka u Hrvatskom centru Nikola Tavelić u New Yorku u nedjelju 10. studenoga.

Podsjetimo, dokumentarno ostvarenje “Heroji se ne zaboravljaju” govori o časničkom namjesniku, hrvatskom iseljeniku Tomichu koji je služio na američkom bojnom brodu “Utah” u trenutku kada je on pogođen s dva japanska torpeda te se naglo počeo prevrtati. Svojom hrabrošću Tomich je spriječio eksploziju brodskih kotlova te time i veće žrtve među posadom, a za svoj je junački čin, u kojem je izgubio život, posmrtno odlikovan najvišim američkim odlikovanjem za hrabrost, Kongresnom medaljom časti.

Ovaj film redatelja Ištvana Filakovića te scenarista Vladimira Brnardića i Nenada Bacha također govori i o uzbudljivoj potrazi  za njegovim potomcima kojima bi se medalja uručila. Poslije gotovo desetljeća potrage i dokazivanja, pa čak i sudskih postupaka, spomenuti umirovljeni američki kontra-admiral Robert Lunney dokazao je da je Peter Tomich ustvari Petar Herceg Tonić i našao njegove potomke u Prologu u Hercegovini.

Tako je poslije šest i pol desetljeća jedna od rijetkih neuručenih Medalja časti, kojom je Tomicha odlikovao tadašnji američki predsjednik Franklin Delano Roosevelt, dodijeljena predstavniku obitelji, umirovljenom pukovniku Hrvatske vojske Srećku Hercegu i to na palubi najvećeg nosača zrakoplova američke ratne mornarice Enterprise usidrenom 2006. pred Splitom.

Ekipu filma “Heroji se ne zaboravljaju” čine i direktor fotografije Dražen Lipka te montažer Mladen Radaković.

Hrt.hr / Moja Domovina / Nada Pritisanac Matulich